Φωτογραφίες της Δράμας και του υπέροχου κόσμου της

Εκδόσεις

Φωτογραφίες της Δράμας και του υπέροχου κόσμου της

To πρώτο λεύκωμα της ΚΥΚΛΩΨ, είναι μία εξαιρετικής ποιότητας πανόδετη έκδοση 240 σελίδων, με τίτλο “Φωτογραφίες της Δράμας και του υπέροχου κόσμου της”. Το λεύκωμα κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 2017 και αποτελεί ένα τεκμήριο της μοναδικότητας της περιοχής της Δράμας. Περιλαμβάνει φωτογραφικό υλικό και κείμενα για τη Δράμα, τους ανθρώπους της, την ιστορία, τη φύση.

Η Δράμα, η σιωπηλή και απόμερη πρωτεύουσα καθώς και ολόκληρος ο ομώνυμος νομός της Ανατολικής Μακεδονίας, αναδεικνύεται όχι μόνο σε “βιότοπο” ιστορικής μνήμης αλλά και σε υπόδειγμα ευτοπίας για κάθε μορφή ζωής ως κέντρο ιδιάζουσας βιοποικιλότητας.

Ασφαλώς οι εικόνες δεν απευθύνονται παρά μόνο στην όραση και δεν εξαντλούν την πολυαισθητηριακή απόλαυση που μπορεί να αποκομίσει κανείς από την άμεση επαφή με τον τόπο, την ιστορία του, τους ανθρώπους, τη φύση, τα ζώα και τα φυτά του. Μπορούν ωστόσο να λειτουργήσουν ως μία εξαιρετική πρώτη γνωριμία με μία απροσδόκητα πανέμορφη περιοχή, που παρά τις προνομιακές της ιδιαιτερότητες, έχει μείνει έξω από τις στοχεύσεις της επίσημης στρατηγικής τουριστικής προβολής και αξιοποίησης.

Κι όμως η Δράμα -πόλη και νομός- έχει τεράστια, αν και εν πολλοίς άγνωστη, συμβολή στην ιστορία, τον πολιτισμό, την οικονομία, τον αθλητισμό και τον οικολογικό πλούτο της Ελλάδας. Είναι ένας τόπος που η προσέγγισή του προϋποθέτει γνώση, σεβασμό και αγάπη, για κάτι που είναι διαχρονικά ωραίο και αυθεντικό και σαν εμπειρία απολαυστικό και αλησμόνητο. Οι εικόνες του λευκώματος, δίνουν απλώς μία ιδέα!

Το λεύκωμα, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μουσείο Μπενάκη επί της οδού Πειραιώς, στις 06/12/2018 σε μία λαμπρή εκδήλωση και έτυχε θερμής αποδοχής από το κοινό.

Για την έκδοση μίλησαν η Ιστορικός Μαριάννα Κορομηλά, ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Νάσος Βαγενάς, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε η Πρόεδρος της Διοικητικής Επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη, Ειρήνη Γερουλάνου.

Τα έσοδα από τις πωλήσεις του λευκώματος, προσφέρονται για την επίτευξη των σκοπών των παρακάτω φορέων:
Εναλλακτική Κοινότητα Πελίτι
Σύλλογος Παραπληγικών Δράμας
Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης

Πρόλογος της έκδοσης από τον Διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη

Δεν ξέρω πόσα τιμητικά αφιερώματα ανέδειξαν ως τώρα τη σημασία των ιστορικών μας πόλεων, με εξαίρεση την περίπτωση της Αθήνας. Ξεφυλλίζοντας, ωστόσο το πολυσέλιδο λεύκωμα των φωτογραφιών της Δράμας και του υπέροχου κόσμου της, ομολογώ πως ένοιωσα αυτό που υποτιμητικά αποκαλείται σήμερα εθνική υπερηφάνεια, τόσο για το παρελθόν της ελληνικής περιφέρειας όσο και για το παρόν της. Η έκδοση αυτή μπορεί να προσγραφεί ανενδοίαστα στα λίγα εκείνα βιβλία που προσφέρουν μια απέραντη χαρά στην όραση αλλά και μια ξεχωριστή συγκίνηση στη μνήμη. Ανήκει δηλαδή σε όσα τιμούν και αυτούς που τα επιμελήθηκαν και εκείνους που τα διαβάζουν.

Αναφερόμενος στην επιμέλεια του τόμου δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα πιο θερμά ευχαριστήρια πρέπει να δοθούν στον Άρη Θεοδωρίδη. Όχι μόνο για τις σπάνιες ασπρόμαυρες φωτογραφίες που κατόρθωσε να συλλέξει για την εικονογράφηση του ιστορικού της Δράμας, αλλά και για την ποιότητα των έγχρωμων φωτογραφιών που αποτυπώνουν εικόνες του σήμερα καθώς και στιγμιότυπα από το παρθένο φυσικό της περιβάλλον. Είναι άλλωστε γνωστή η ανακουφιστική λειτουργία της φωτογραφίας, όπως είναι γνωστή και η μαγική της δύναμη να συμπυκνώνει ό,τι δεν θα μπορούσε να περιγραφεί ακόμα και με χίλιες λέξεις. Εξίσου σημαντική όμως είναι και η επιλογή των κειμένων που συμπληρώνουν και ολοκληρώνουν τη φωτογραφική διήγηση: Το ιστορικό σκίτσο του Χρίστου Π. Φαράκλα, οι άγνωστοι θησαυροί της ορεινής και ο πλούτος της πεδινής Δράμας του Κώστα Γ. Βιδάκη και ο φωτογραφίες της Δράμας του Ευστράτιου Γ. Κασμερίδη.

Η έξοχη τυπογραφική ποιότητα, η έκδηλη φροντίδα για την κάθε λεπτομέρεια και η απαράμιλλη αισθητική συνθέτουν ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα. Γι’ αυτό και το βιβλίο του Θεοδωρίδη δεν κατατάσσεται σε όσα διατρέχει κανείς με την αναγκαστική πειθαρχία της αναγνωστικής συνέπειας, αλλά σε όσα κυριολεκτικά “ρουφάει” με τη βουλιμία της αχόρταγης ματιάς.

Άγγελος Δεληβορριάς